باید سینماهای اختصاصی برای فيلم هاى کودک تعبیه شود





فیلم‌ها برای آن که اکران بگیرند، باید سودآور باشند، در نتیجه شاید بتوان گفت تخصیص دادن سالن هایی مجزا در سطح کشور برای سینماى کودک، راهکاری سازنده باشد و این اتفاق باید از جانب دولت رخ دهد.

 

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نقل از پانا، ابراهیم فروزش، كارگردان سينماى كودك در خصوص چگونگی تاثیر سینماى کودک بر روند رشد و تربیتی کودکان، اظهار داشت: اگر فیلم‌سازها نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا فیلم‌هایی هدفمند، پرمفهوم و با پیام برای بچه‌ها بسازند، زمینه رشد و تعالی کودک را ایجاد خواهند کرد. نباید نگاه و رویکرد ما تنها لبخند آوردن بر لب کودک باشد، بلکه هدف از فیلمسازی برای کودک ساخت فیلمی مفید است که در عین حال سرگرم کننده نیز باشد.

 

وى درباره چگونگی نزدیک شدن فیلم‌ساز، به زبان و دنیاى کودکان گفت: ما نباید با نگاهی که در زندگی روزمره خود داریم برای کودک فیلم بسازیم. فیلم‌سازی برای کودک مستلزم مطالعه و تحقیق میدانی است و فیلم ساز برای نزدیکی به زبان کودک، موظف است که خود را به روز نگاه دارد و از بچه‌های امروزی شناخت داشته باشد. او باید مسائل مفید و سرگرم‌کننده برای بچه‌های امروزی را بشناسد و همگام با کودک گام بردارد و با دانستن نیاز بچه ها و غافل نشدن از آن، فیلم بسازد.

 

این کارگردان در خصوص وضعیت این روزهاى سینماى کودک، گفت: در سینماى کودک معضل اکران فیلم وجود دارد و می‌توان گفت که در طول سال فیلمی برای کودکان و نوجوانان اکران نمی‌شود، در حالی که ما چیزی در حدود سی میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم و این کودکان در سینما، نیاز به خوراک دارند و باید خوراکی برای رشد فکری آنها فراهم شود، حالا در اين شرايط بخش خصوصی زمانی دست به تولید آثار کودک می‌زند که از بازگشت سرمایه خود اطمینان داشته باشد، در نتیجه سینماى کودک ما این روزها نیازمند حمایت از جانب دولت است.

 

کارگردان فیلم "بچه های نفت" اظهار داشت: مردم باید با حمایت‌هایی که از جانب دولت صورت می‌گیرد، با این گونه سینمایی بيش از گذشته آشنا شوند و بار دیگر با سینماى کودکان و نوجوانان آشتی کرده و برای تماشاى فیلم، وارد سالن شوند و به این ترتیب و با فروش خوب فیلم‌ها، بخش خصوصی نیز اطمینان حاصل کرده و دست به تولید می‌زند.

 

وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در پیوند میان سینمای و کودک، گفت: در این خصوص آموزش و پرورش نقش عمده‌ای را بر عهده دارد، به این علت که گسترده‌ترین وزارتخانه کشور آموزش و پرورش است و دانش‌آموزان ساعات طولانی را در مدارس می‌گذرانند و اگر سرمایه‌گذاری و تبلیغات از مجارى و راههاى درون سازمانى آموزش و پرورش صورت گیرد به مراتب رخدادهای بهتری اتفاق می‌افتد.

 

فروزش در خصوص نقش تابستان بعنوان يك فرصت مناسب براى اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: ما نباید نگاهمان را تنها به فصل زودگذر تابستان معطوف کنیم ، اکران فیلم کودک در تابستان خیلی خوب است، ولی نمایش‌ها باید ادامه‌دار باشد و کودک به عنوان یک عادت ثانویه، سینما رفتن را بپذیرد و از پدر و مادرش بخواهد که او را به سینما ببرند. در واقع اکران فیلم ها باید ممتد باشد، حال می‌توان توجه بیشتری در فصل تابستان به اکران داشت و در زمستان اکران فیلم ها محدودتر باشد.

 

وى در خصوص چگونگی جريان اکران فیلم‌های سينمايى با محوريت کودکان و نوجوانان گفت: اکران فیلم‌ها دست پخش‌کننده‌ها و صاحبان آثار است و روند پیچیده‌ای دارد و فیلم‌ها برای آن که اکران بگیرند، باید سودآور باشند، در نتیجه شاید بتوان گفت تخصیص دادن سالن هایی مجزا در سطح کشور برای سینماى کودک، راهکاری سازنده باشد و این اتفاق باید از جانب دولت رخ دهد.

 

کارگردان فیلم "هامون و دریا" در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره فيلم‌هاى کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری این جشنواره ضرورت دارد، چرا که از سال های دور جشنواره فيلم‌هاى کودکان و نوجوانان، بهترین جشنواره ما در سطح بین‌الملل بود و در نتیجه برگزاری آن باید ادامه پیدا کند و یدک کش بخش بین المللی خویش باشد. از طرفى با وجود و برگزاری جشنواره لازم است و می‌توان آن را تنفسی برای سینمای کودک به حساب آورد و فیلم‌ساز با حضور در این جشنواره به تعامل با دیگر کارگردانان می‌پردازد و فیلم‌های گوناگون را تماشا می‌کند که همه این موارد می‌تواند به اعتلاى سینماى کودک کمک کند.

 

کد خبر: 116  |  منتشر شده در: سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 ساعت 16:34

پوستر 30مین جشنواره