سی امین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ایران
حبیب‌اله حیدری مدیر انجمن سینمای جوانان استان همدان:
المپیاد فیلم‌سازی معجزه سینمای ایران خواهد بود

مدیر انجمن سینمای جوانان استان همدان المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان سراسر کشور را معجزه سینمای ایران خواند.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب‌اله حیدری با اعلام این نکته، مشارکت سازمان‌های دیگر چون اداره آموزش‌وپرورش و کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان را رمز استمرار و پویایی طرح المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان سراسر کشور دانست.
در ادامه بخش نخست گفتگوی وی با روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه می‌کنید که مربوط به طرح المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان سراسر کشور است.

برگزاری طرح‌هایی مانند المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان چه فرصت‌هایی را پیش روی انجمن سینمای جوانان ایران می‌گذارد؟
المپیاد فیلم‌سازی به عقیده من معجزه سینمای ایران خواهد بود. کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرها و روستاهای دور و نزدیک پر از استعدادهای درخشانی ست که اگر برنامه‌ریزی درست و حمایت‌های بجا از ایشان نشود به کوره‌های استعداد سوزی تبدیل می‌شوند و حالا که فرصتی دست داده باید از این فرصت بهترین استفاده را کرد. این کودکان و نوجوانان ستاره‌های آسمان سینمای ایران و جهان خواهند شد اگر به‌درستی کشف و حمایت شوند و این حرکت نیاز به استمرار دارد و حتی یک روز هم نباید رنگ تعطیلی به خود بگیرد و تنها راه استمرار آن تفهیم اهمیت آن به سازمان آموزش‌وپرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دخیل کردن آن‌ها در این کار است که در همدان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراهی بسیار خوبی داشت و در نظر داریم طی مدت برگزاری جشنواره فیلم نوجوانان در همدان که در مهرماه برگزار خواهد شد سازمان آموزش‌ و پرورش را هم با این جریان همراه کنیم. اما استمرار این فرایند شرط و شروطی دارد که در سؤالات بعدی به آن اشاره‌کرده‌ام.

این طرح به لحاظ ساختار و اهداف بسیار شبیه به رویکردهای آموزشی و استعدادیابی انجمن است. آیا به نظر شما این طرح را می‌توان به‌عنوان یک بخش دائمی از فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران در نظر گرفت؟ آیا چنین اقدامی لازم است؟
ازنظر من این شباهت در بعضی موارد ظاهری ست و در مواردی نیز با ماهیت آموزش و تولید در انجمن همسو و حتی هم افزاست. آغاز آن اگرچه در زمان مناسبی نبود و حرکتی هیجانی را پدید آورد اما ادامه آن را درست می‌دانم، مشروط به اینکه برای آن برنامه‌ای مدون و اصولی در نظر گرفته شود و نگرش مجریان آن‌که دفاتر سینمای جوانان کشور خواهند بود به سمت تربیت فیلم‌ساز خوب برود نه‌فقط تولید تعدادی فیلم، همچنین از سوی دیگر موجب تضعیف آموزش اصولی در انجمن نشود. به همین منظور پس از پایان روزهای جمع‌آوری آثار و هم‌زمان با حرکت آرام آن برای ادامه جدی این روند کارشناسان خبره آموزش و تولید علاوه بر آسیب‌شناسی طرح اقدام به تدوین و ارائه طرحی مناسب برای ادامه این حرکت نمایند. در صورت پیش رفتن به این سمت متوجه می‌شویم نقش آموزش‌وپرورش تا چه حد می‌تواند در این بخش پررنگ و حیاتی جلوه کند و تعامل سازمانی آموزش‌وپرورش و انجمن سینمای جوانان ایران باهدف پوشش گسترده و اصولی نوعی آموزش خاص را در میان دانش آموزان مقاطع مختلف پایه‌گذاری می‌کند که با اهداف آموزشی انجمن کاملاً مطابقت خواهد کرد.

همراهی سایر نهادهای فرهنگی و آموزشی چه تأثیری در اجرای بهتر این طرح می‌تواند داشته باشد؟
در صورت تأیید و ادامه آن مطمئناً دستگاه‌ها و نهادهای هدف را می‌بایست از رأس هرم آگاه و همراه کرد تا در سراسر کشور شاهد حرکتی مستمر و پویا باشیم اما در صورتی هم که این همراهی اتفاق نیافتد می‌توان برای همراه کردن سازمانی مانند آموزش‌وپرورش راه‌های جدید را موردبررسی قرارداد و اقدام کرد.

تا چه اندازه تلاش کرده‌اید در راستای اجرای بهتر طرح با مراکز فرهنگی و آموزشی دیگر وارد تعامل بشوید؟
با تمام سازمان‌های هدف هماهنگی انجام شد اما به‌طورجدی و همه‌جانبه فقط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با این حرکت همراهی کرد و آموزش‌وپرورش متأسفانه موضع واقعی خود را معلوم نکرد. این در حالی ست که با توجه به هم‌زمانی طرح با تعطیلات تابستانی دانش آموزان انتظار زیادی هم نمی‌شد از این مجموعه داشت.

به نظر شما تولید فیلم توسط نوجوانان کم سن و سال می‌تواند راهکار مناسبی برای کشف استعدادهای آن‌ها باشید؟ آیا شناسایی این استعدادها و طراحی دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت و پیشرفته برای پرورش استعدادهای نوجوان مسیر درست‌تری نیست؟
این فرآیند برای ایجاد انگیزه و جذب نوجوانان به سمت سینما راهکار بسیار مناسبی ست ولی فقط برای کشف استعداد نه. به نظرم این کار می‌تواند حرکتی باشد برای شناساندن انجمن و ورود این نام به درون خانه‌ها و جلب‌توجه و اعتماد عمومی ولی باید برای ادامه آن و تربیت نوجوانان برنامه داشت و درواقع حرکت واقعی از زمانی شروع می‌شود که نوجوانان فیلم‌هایشان را می‌سازند و تازه اینجاست که آن‌ها برای آموزش و تربیت اصولی آماده هستند.

مهم‌ترین آسیب‌های اجرایی این دوره از المپیاد فیلم‌سازی را در چه می‌دانید؟
اول: دور شدن انجمن از دورنمای تعریف‌شده برای آموزش در انجمن سینمای جوانان ایران که بسیار نکته مهمی ست و نباید از آن غافل شد و ورود کارشناسان آموزش برای تشخیص تداوم آن بسیار حیاتی ست.
دوم: آسیب‌هایی که ممکن است از اجرای نادرست چنین طرح‌هایی بر روی نوجوانان و سرخوردگی افرادی که نمی‌توانند به هر دلیلی عدم موفقیت خود را توجیه کنند که دارای مسئولیتی سنگین است و باید قبول کنیم قدرت استدلال نوجوانان از بسیاری از مسائل نمی‌تواند کمکی به آن‌ها بکند. چنانچه در این مسئله مهم که لازم است روانشناسان و جامعه شناسان هم آن را موردبررسی قرار بدهند کوتاهی صورت بگیرد ای‌بسا تعداد بسیار زیادی از این نوجوانان که با رفتار هیجانی وارد این جریان می‌شوند آسیب‌های زیادی را متحمل شوند.
کد خبر: 66    |    تاریخ و زمان انتشار: چهارشنبه 11 شهریور 1394 ساعت 11:31
International Children Film Festival
www.icff.ir







HTML hit counter