سی امین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ایران
وحید نیکخواه آزاد:
فیلمنامه باید با نگاه معطوف به تولید نوشته شود


داور بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان با بیان اینکه فیلمنامه‌ها باید با نگاه معطوف به تولید نوشته شود گفت.: مشکل اصلی سینمای ایران در کمبود فیلمنامه خوب است که باید فکری برای رفع این مشکل کرد.
به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره، وحید نیکخواه آزاد با با اشاره به اینکه فیلمنامه حکم نقشه یک ساختمان را دارد، گفت: اگر نقشه ساخت یک فیلم، خوب باشد به طور حتم در تولید یک فیلم خوب و اثرگذار موثر خواهد بود.
داور بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان افزود: جمله معرفی وجود دارد که اگر شما یک فیلمنامه بد را به دست کارگردان خوب دهید از آن یک فیلم خوب در نمی‌آید ولی اگر فیلمنامه خوب را به دست کارگردان بد بدهید یک فیلم خوب از آن ساخته خواهد شد.
وی ضمن اینکه فیلمنامه را نقطه‌ای برای آغاز دانست گفت: به یک فیلمنامه از چند منظر می‌توان نگاه کرد، اول اینکه چقدر خوب نوشته شده است، دوم اینکه به لحاظ فنی چه نکاتی در آن رعایت شده، سوم آنکه آیا الگوهای مناسب را رعایت کرده و نکته بعد اینکه این فیلمنامه چقدر به درد اوضاع و احوال این روزهای سینمای کشور می‌خورد.
نیکخواه آزاد با بیان اینکه برخی فیلمنامه‌های جشنواره طوری بود که اگر به تولید هم نمی‌رسید، مهم نبود، گفت: این فیلمنامه‌ها خیال‌پردازی لجام گسیخته‌ای داشتند.
وی ادامه داد: در طرف مقابل نیز فیلمنامه‌هایی وجود داشت که که به لحاظ تولید راحت هستند اما باید دید بعد از تولید فیلم، آیا کسی حاضر به تماشای فیلم هست؟
وی با بیان اینکه ته خط تولید فیلم اکران است، گفت: بی‌توجهی به اکران هم خیلی زیاد در فیلمنامه‌ها دیده می‎شود؛ خیلی برای من عجیب است تقریباً تمام فیلمنامه‌هایی که بررسی کردیم یا فیلم‌های واقع‌گرا با ریتم کند و فاقد جذابیت برای مخاطب هستند و یا اینکه فیلم‌هایی هستند که به جذابیت، توجه زیادی نشان دادند اما از بعد واقع‌گرایی کاملاً دور شدند.
نیکخواه آزاد در این مورد افزود: فیلم مطلوب برای نوجوانان فیلمی است که ضمن داشتن قهرمان و ماجرای پر و پیچ خم، یک کمدی خوب را دارد اما نباید از واقعیت دور باشد.
وی با بیان اینکه در بررسی فیلمنامه‌های جشنواره با کارهایی مواجه بودیم که حدس می‌زدیم بچه‌ها با این فیلم ارتباط برقرار خواهند کرد، اظهار داشت: اما این احساس هم می‌شد که این فیلم به لحاظ فرهنگی و به انتقال واقع‌گرایانه تجربیات، چیزی را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد.
داور بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان اشکال اصلی را در این دانست که جریان فیلمنامه‌نویسی در ارتباط با تولید شکل نمی‌گیرد، گفت: زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود باید در کنار آن یک کارگردان و یا تهیه‌کننده باشد تا فیلمنامه با نگاه معطوف به تولید ساخته شود.
وی با بیان اینکه آخرین تجربه‌اش در سال 92 بود که به عنوان دبیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی حضور داشت، افزود: به نظرم سطح کارهای جشنواره آن سال بهتر از این دوره از جشنواره بود، البته نمی‌توانم حدس بزنم که علت آن چیست، شاید به علت فرصت کم برای فراخوان باشد.
نیکخواه آزاد با بیان اینکه امسال هم فیلمنامه‌های قابل توجهی وجود داشت، در مورد تفکیک بخش کودک و نوجوان از هم گفت: این یک تجربه جدیدی بوده که در دنیا اتفاق می‌افتد، البته تولید خیلی قابل توجهی در حوزه جدا از هم نداریم اما با نگاه مثبت به این قضیه نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه فیلم کودک و نوجوان دو مقوله جدا از هم بوده، تأکید کرد: باید در تولید فیلم سازوکاری را در پیش گرفت که فیلم‌های بلند برای کودکان و نوجوانان ساخته شود.
داور بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان اظهار کرد: اگر نقشه جامعی برای سینمای کودک و نوجوان داشته باشیم تفکیک این دو بخش خوب است.
نیکخواه آزاد تاکید کرد: یادمان نرود تولیدات سینمای کودک و نوجوان دو ته خط دارد که جشنواره و اکران است و باید برنامه‌ریزی برای تولید باشد.
نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی نوجوانان از سوم تا هشتم مهرماه در شهر باستانی همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: 276    |    تاریخ و زمان انتشار: شنبه 04 مهر 1394 ساعت 17:31
International Children Film Festival
www.icff.ir







HTML hit counter