سی امین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ایران
حسین قناعت:
سینمای کودک و خردسال بدون سرگرمی و شادی بی معناست


یک فیلمساز کودک و نوجوان با تشریح موانع رشد این سینما، تفکیک جشنواره کودک از نوجوان را در دراز مدت سودمند دانست و گفت: شورای راهبری سینمای کودک امروز از اکران فیلم کودک حمایت می‌‌کند

کارگردان «دزد و پری» در گفتگو با «نسیم»، گفت: کودکان در سنین 3 تا 17 سالگی از کودکی و خردسالی به نوجوانی و جوانی می رسند و در این زمان شخصیت کودک به تدریج شکل می گیرد.
حسین قناعت با اشاره به تفکیک جشنواره سینمای کودک از نوجوان گفت: افراد از سن 18 سالگی به بعد مخاطب فیلمهای بزرگسال می شوند ودر واقع به سینمایی که در آن فیلم ها بتوانند مخاطبان را از سن 4 تا 18 سالگی سرگرم کند، سینمای کودک و نوجوان می گویند.
این کارگردان اظهار داشت: معتقدم تفکیک جشنواره سینمای کودک از نوجوان تفکیک خوبی است؛ چرا که طی سال های گذشته زمانی که جشنواره سینمای کودک و نوجوان برگزار می شد، گاهی اتفاق می افتاد که وقتی به فیلمی جایزه داده می شد مخالفت هایی با آن اثر صورت می گرفت. به طور مثال زمانی که فیلم «لاک پشت ها پرواز می کنند» در جشنواره جایزه گرفت عده ای اعتراض کردند که این فیلم ربطی به سینمای کودک ندارد؛ چرا که اگر یک نوجوان 16 ساله آن را می دید نیز امکان داشت آن اثر را بپسندد.
قناعت با بیان اینکه سینمای کودک اینگونه نیست که همه فیلم ها مثل کلاه قرمزی و یا فیلم های عروسکی و شاد باشد، افزود: چون همه فیلم ها در یک جشنواره نشان داده می شد این اعتراضات که شاید به حق هم بود، ولی با تفکیک جشنواره سینمای کودک از نوجوان 2 اتفاق مهم رخ می دهد؛ اول اینکه فیلم های کودک و نوجوان از یکدیگر جدا می شود و دومین اتفاق این است که سال آینده همه اثار برای مخاطب کودک ساخته خواهد شد.
تفکیک جشنواره سینمای کودک از نوجوان سینمای کودک را پربار می کند
وی تصریح کرد: سینمای کودک ما سینمای نابود شده ای است و تنها چیزی که از آن مانده همین جشنواره است؛ البته نابود شده به این معنا که وقتی اکران آثار صورت نگیرد، چرخه تولید یعنی نوشتن و تلاش برای تولید و تولید و نمایش برای مخاطبان فیلم در مرحله اکران قطع می شود. علاوه بر آن فیلم هایی که برای جشنواره ساخته می شود عمدتا فیلم هایی است که بسته به سلیقه شورا و مسئولان جشنواره به خصوص مسئولان فارابی که حامی اصلی سینمای کوک و نوجوان هستند، ساخته می شود و این فیلمها برای حضور در جشنواره انتخاب می شود ولی با این تفکیک دیگر شاهد این مسئله نیستیم.
کارگردان «دزد و پری» گفت: طی این سال ها ما فیلم مخاطب کودک پسند کم داشتیم و حتی همین فیلم «دزد و پری» که از سوی مخاطبان به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد نیز از سوی شورای انتخاب فیلم با اصرار قبول شد؛ چرا که در ایران چون اسم جشنواره بر روی برخی فیلم ها است، تصور می شود که فیلم جشنواره ای یعنی فیلم های سنگین، حتی اگر این آثار مخاطب هم نداشته باشد، مهم نیست. چون جشنواره ای است و این سلیقه در جشنواره سینمای کودک نیز وجود دارد.
قناعت با بیان اینکه تفکیک جشنواره سینمای کودک از نوجوان باعث پربار شدن جشنواره سال آینده کودک خواهد شد، تصریح کرد: سال گذشته از 16 یا 17 فیلم جشنواره سینمای کودک و نوجوان تنها 2 فیلم برای کودک بود؛ حال اگر جشنواره سال آینده تنها برای کودک باشد، کارگردان، تهیه کننده و شورا تلاش می کنند که تنها فیلم کودک و خردسال پسند را ساخته و انتخاب کنند؛ به عبارت دیگر در جشنواره سال آینده اگر 2 یا 20 فیلم داشته باشید همه آنها کودک و خردسال را سرگرم می کند.
کودک و خردسال یعنی سرگرمی و شادی
وی ادامه داد: دیگر هیچ سلیقه ای در شورا نمی تواند هر فیلم و فیلمنامه ای را برای جشنواره کودک و خردسال انتخاب کرده و از آن حمایت کند؛ چرا که کودک و خردسال یعنی سرگرمی و شادی و این مسئله باعث می شود که فیلم مخاطب پسند بیشتری تولید شود. به عبارت دیگر اگر در سال آینده فیلم «دزد و پری» را داشته باشم برخوردی که سال گذشته با آن شد، دیگر صورت نمی گیرد.
کارگردان «دزد و پری»  درباره تاثیر این تفکیک بر اکران آثار کودک افزود: شورای راهبردی سینمای کودک امروز از فیلم هایی که اکران می شود، حمایت می کند، یعنی این شورا یک هفته در میان جلسات خود را برای حمایت از اکران برگزار می کند؛ البته اگر این شورا بتواند سالنی بگیرد برای اکران فیلم های کودک قطعا وضعیت بهتر خواهد شد.
آموزش و پرورش می تواند بزرگ ترین حامی سینمای کودک باشد
قناعت تصریح کرد: آموزش و پرورش می تواند بزرگ ترین حامی سینمای کودک باشد، به شرطی که مسئولان آن بخواهند و حمایت کنند و طبیعتا مخاطب اصلی سینمای کودک و نوجوان در مدارس است و اگر این ضرورت از سوی مسئولان این وزارتخانه احساس شود که کودک ما به همان اندازه که به ریاضیات و علوم و کتاب های درسی نیاز دارد به سینما هم به عنوان یک زنگ درسی نیازمند است، اکران آثار کودک وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. در حقیقت مسئولان می توانند مدارس را به نوعی مجاب کنند که حتی با بلیط نیم بها هم دانش آموزان را به سینما برده و یا آثار را در مدارس اکران کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر فیلم ها اکران شود چرخه سینمای کودک دوباره شکل می گیرد و وقتی من فیلمساز ببینم می توان در سینمای کودک فیلم ساخت طبیعتا به این حوزه بیشتر فکر می کنم؛ تصور می کنم سال آینده سال بهتری برای سینمای کودک خواهد بود و در درازمدت تفکیک جشنواره سینمای کودک از نوجان به نفع سینمای کودک است.

کد خبر: 58    |    تاریخ و زمان انتشار: دوشنبه 02 شهریور 1394 ساعت 12:14
International Children Film Festival
www.icff.ir







HTML hit counter