سی امین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ایران
محمد علی طالبی:
سینمای نوجوان می تواند کمک شایانی به رفع آسیب اجتماعی کند

محمد علی طالبی در مورد ویژگی های فیلم نوجوانان؛ گفت:ما باید برای اکران فیلم های کودک که بیشتر جنبه سرگرمی و همرا ه با خنده را دارد از فیلم های که جدی تر و بار آموزشی برای نوجوان دارد از هم جدا کنیم.

محمد علی طالبی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی که  کلیه آثار سینمایی وی در حدود 15 پروانه زرین در سالهای مختلف فستیوال کودکان ایران را کسب کرده،با نگاهی عاطفی و احساسی که  به زندگی کودکان ونوجوانان دارد  سعی کرده با فیلم سازی خود  به نقد چالشهای تربیتی و اجتماعی در این زمینه بپردازد.لذا وقتی در مورد تفکیک جشنواره کودک و نوجوان نظرش را جویا می شویم توضیح می دهدکه:هر کاری که در زمینه کودک و نوجوان بشود به نظر من خوب است چرا که این ژانر انقدر مورد بی مهری واقع شده که همین جدا شدن هم اتفاق خوبی است بالاخره معلوم شد که این ژانر هم داری اهمیت است که به فکر تفکیک این دو رده افتادند.متاسفانه در بخش نوجوان معمولا همیشه کم کار بودیم که این خود یک آسیب جدی است حال با این اتفاق باید ببینیم در طول یک سال چقدر این ژانر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کارگردان "گل پامچال"افزود:ولی به هر حال این تفکیک را مثبت ارزیابی می کنم و امید است که ما فیلمسازان هم این جداسازی را در تولید فیلم لحاظ کنیم.نکته دیگری که در این ژانر باید به آن توجه شود،اینکه نباید برای تولید فیلم ها به کمیت آنها توجه کرد، بلکه کیفیت فیلم بسیار مهم تر است مطمئنا اگر یک فیلم توسط یک کارگردان خوب ساخته شود ودر جشنواره هم جایزه بگیرد همه این ها نشان از رقابت یک فیلم با کیفیت را دارد که باعث می شود آن کار خوب فقط به جشنواره ختم نشود بلکه  به گفت و گو و بحث با کارشناسان خبره بیانجامد که همه این ها باعث بالارفتن کیفیت فیلم ها و ارتقای این ژانر می شود.

طالبی با اشاره  به ویژگی فیلم های نوجوان اظهار کرد:نوجوان با توجه به ویژگی خاصی که در این سن دارد بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی است و ممکن است اگر متولی و نهادی به فکر آگاه کردن این رده از جمعیت نباشد هم خانواده آسیب می بیند و هم آینده کشور.لذا رسانه به عنوان یک نهادی که بیشترین و بهترین تاثیر را در زمینه آموزش و پیشگیر ی از ناهنجاری ها، مطرح کردن دغدغه هایشان  و از همه مهم تر به دنبال راه حل بودن برای نیازهایشان   داشته باشد .و همین مساله باید برای ما فیلمسازان  ،در الویت کاری قرار بگیرد.

وی ادامه داد:اینکه در فیلمی مهارت نه گفتن آموزش داده شود بسیار برای نوجوان کارساز است مثلا همین سیگار کشیدن که یک جورایی از این سن شروع می شود ما باید به فکر پیشگیری از این آسیب اجتماعی با ساختن فیلم ها و یا مستند هایی از این دست باشیم که نوجوان بدون هر گونه تعارف و خجالتی بی هنجاری هایی را که احتمال ظاهر شدن شان در این سن زیاد است،کنار بگذارد و به نوعی مهارت زندگی را از طریق فیلم های مختص به خودش یاد گیرد.

این کارگردان در خصوص نقش آموزش و پرورش برای ارتقا این ژانر گفت: با وجود اینکه از مسائل این نهاد چون گستردگی تشکیلات و رسیدن به مشکلات و حقوق معلمان خبر دارم و میدانم که رسیدگی به همه اینها به نوعی باعث سردرگی مسئولان این نهاد  می شود ولی از طرفی هم این متولی فرهنگی بیش از هر نهاد دیگری می تواند آشنا به نیازها و دغدغه های و خطراتکه تهدید کننده  نوجوانان است، باشد. برای همین می تواند به من فیلمساز در زمینه آموزش و پیشگیری از ناهنجاری ها بیشترین آموزش را برای ساختن فیلم هایم بدهند. لذا برای به فعلیت رسیدن این ژانر باید  یک مجموعه  با هم در ارتباط باشند که این سینما به سلامت برسد.

طالبی در پایان صحبت هایش با اشاره به اکران نشدن فیلم ها بعد از جشنواره تصریح کرد:فیلم های کودک و نوجوان یک فضایی خاصی دارد که به این شکل جا افتاده که فیلم هایش به فروش نمی رسد ویا اینگونه تصور می شود که علاقه مندان این ژانر کم است،با این اوصاف برای بهبود این اوضاع باید به مانند سینمای هنر و تجربه ، اکران های جدا درنظر گرفته شود چرا که در بخش کودک و نوجوان ما دو دسته فیلم داریم یک دسته که جنبه سرگرمی و خنده را دارد و شاید بتوان بیشتر کودکان را مخاطب این فیلم ها دانست و دسته دوم فیلم هایی هستند که جدی تر و سنگین تر هستند و بیشتر برای آموزش خانواده ها و نوجوان هاست لذا ضروری است که برای این دو دسته اکران ها و سالن های جدا در نظر بگیرند .

کد خبر: 53    |    تاریخ و زمان انتشار: شنبه 31 مرداد 1394 ساعت 12:40
International Children Film Festival
www.icff.ir







HTML hit counter