سی امین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ایران
فریال بهزاد:
همه نهادها باید به فکر سینمای کودک باشند

فریال بهزاد کارگرداان و نویسنده فیلم های کودک و نوجوان گفت: نهادی چون آموزش و پرورش می تواند با احیای˝ زنگ سینما˝ به اکران و استمرار فیلم های کودک کمک شایانی کند چرا که زمانی دیده شدن این فیلم ها فقط در مدارس ممکن بود و حذف این طرح باعث آسیب جدی به این ژانر شد.
فریال بهزاد کارگردان و نویسنده فیلم های کودک در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا،درباره تفکیک جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت:این اتفاق چون اولین سال اجرایی را دارد نمی توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد هرچند بدون مزایا نخواهد بود ولی اصل مهم در این خصوص این است که باید  زمان بگذرد و فیلمسازان و مدیران متوجه آسیب های احتمالی این جداسازی شوند و مرز این دو رده مشخص شود چرا که مخاطب کودک به دنبال یاد گرفتن است و از طرفی نوجوان به دنبال ثبات و شناخته شدن است پس این  دو مولفه جدا از هم هستند و می توان به تفکیک آن توجه کرد، نکته بعدی اینکه باید معلوم گردد چند فیلم برای هر گروه داریم دوم اینکه فیلم ها، واقعا دغدغه نوجوان و کودک را داشته باشند و فقط سرگرم کننده نباشند،که اگر این موردها را در نظر بگیرند می توان گفت که جداسازی می تواند اتفاق خوبی برای سینمای کودک و نوجوان باشد .

جشنواره نوجوان از لحاظ ماهیت باید متفاوت با جشنواره قبلی باشد
وی ادامه داد:در واقع باید این جشنواره با جشنواره ترکیبی قبل تفاوتی های مشخصی داشته باشد که بتواند خوب  جلو برود و این ممکن میسر نمی شود مگر با یک مدیریت سازمان یافته و برنامه ریزی شده از طرف مسئولان این بخش از فیلم ها . حال باید منتظر پیامد این اتفاق شد.

آموزش و پرورش همراه و همدل سینمای کودک و نوجوان شود
نویسنده "دره شاپرک ها"در مورد وضعیت سینمای کودک و اکران نشده فیلم ها تصریح کرد:اکران نشدن فیلم های کودک و نوجوان به  یک مقوله پیچیده تبدیل  شده ،یک زمانی فیلم های کودک به خوبی توانست مخاطبان خاص خود را  جمع کند چرا که در مکان های چون مدرسه پخش می شد و همه دانش آموزان "زنگ سینما" داشتند و  خود این  یعنی تولید فیلم برای کودک و وجوان و دیده شدن این ژانر توسط همان گروه سنی.در واقع خود آموزش و پرورش توانست در آن سالها خوراک فرهنگی کودک و نوجوان را با این طرح پی ریزی و استمرار بخشد که کمک بسیار شایانی هم به سینمای کودک کرد.

بهزاد در ادامه با اشاره به  روند وضعیت سینمای کودک تا به امروز گفت:این حرکت آموزش و پرورش خود بسیار تعیین کننده برای فیلمساز و به نوعی انگیزه دهنده بود ولی وقتی این شیوه نمایش متوف شد و دیگر ما اکرانی برای کودکان نداشتیم این خود ضربه سنگینی به سینما نوجوان ما وارد کرد و سرمایه گذار وقتی دید که هیچ حمایتی واقعی نمی شود، دیگر برای ساخت فیلم کودک و نوجوان  عقب نشینی کرد.

وضعیت موجود سینمای کودک نشان می دهد این ژانر را دست کم گرفتند
کارگردان "پرستو های عاشق" در خصوص وضعیت حال سینمای کودک گفت:بعد از این اتفاق، دست کم گرفتن مخاطب کودک پیش آمد که این خود بزرگترین آفت به فیلم های این ژانر بود و می توان گفت که فاخر بودن کودک و نوجوان با وجود اینکه می توانست ادامه داشته باشد با کم کاری نهادها و متولیان فرهنگی از بین رفت خوب همین بی حمایتی باعث شد دیگر کسی رغبتی به این ژانر نداشته باشد.یکی دیگر از مشکلات این ژانر تغییر مدیریت های زیاد در بنیاد سینمایی و سازمان است که زیانبار است و انتقال تجربیات دچار تزلزل می شود به این دلیل که وقتی ثبات در برنامه ریزی و شیوه مدیریت نباشد، این سینما  نمی تواند ارتقا پیدا کند و فیلم های با کیفیت برای این گروه سنی داشته باشد.

سینمای کودک بهترین جایزه های جشنواره های بین الملل را گرفته است /سینما محله باید راه اندازی شود
این نویسنده در ادامه توضیح داد:با اینکه ما بهترین جایزها را در جایگاه بین المللی از این ژانر گرفتیم ولی متاسفانه هر ساله می بینیم که با رکود فیلم ها چه از نظر اکران و کیفیت برخوردار هستیم.و از همه مهم تر اینکه امکانات و سرمایه برای سینمای کودک و نوجوان نداریم خوب در این صورت است که به راحتی کودک و نوجون زیر بیست سال ما به سمت فیلم های بزرگسال می رود که اصلا برایش مناسب نیست و این یک آسیب بزرگ است.ما باید این نکته را از خاطر نبریم که سینما ی کودک ما پتانسیل پیشرفت و ارتقا را دارد ولی کسی نیست که به دادش برسد.مثلا همین شهرداری ها که با وجود درآمدهای کلان هیچ وقت به فکر ساختن سینمای برای خانواده ها که چندین فرزند دارند نبوده در حالیکه می توانست سینما های محله را راه اندازی کند که از نظر دسترسی به سینما خانواده  ها بهترین راه حل بود.یا در سانس های صبح که سینما خالی است می توان بلیت های ها را حتی به صورت نیم بها به کودکان و نوجوان فروخت که خود من فیلمساز به این کار هم راضی هستم.

ژاپنی ها از روی کتاب های ایرانی انیمیشن می سازند
بهزاد در پایان خاطر نشان کرد:دیگر وقت آن رسیده که همه نهادها برای سینمای کودک به فکر باشند و برای ارتقای فرهنگی کشور هم که شده به فکر یک برنامه ریزی اساسی  برای تولید و اکران فیلم های این گروه سنی داشته باشند و نکته آخر اینکه برای تولید فیلم های این گروه باید بتوانیم از فرهنگ و قصه های ایرانی خود اقتباس کنیم و تمدن و فرهنگ خود را خودمان به فرزندانمان آموزش دهیم، ما به وفور می بینیم که کشوری مثل ژاپن اکثر کارتون های خود را با بهره گرفتن از کتاب های مکتوب ایرانی تولید کرده در صورتیکه ما خودمان همچین فیلم هایی را نداریم و این خود بزرگترین آسیب به کودکان و نوجوانان ایرانی است.
کد خبر: 51    |    تاریخ و زمان انتشار: چهارشنبه 28 مرداد 1394 ساعت 09:55
International Children Film Festival
www.icff.ir







HTML hit counter