سی امین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان ایران
پوران درخشنده:
سینمای کودک نیازمند توجه جدی است

پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران در ارتباط با نبود هیچ پشتوانه ای برای سینمای کودک توضیح داد:سینمای کودک این روزها نیازمند توجه و جدی گرفته شدن است این ژانر در این سالها به شدت مورد غفلت نهاغدهای مرتبط فرهنگی شده است و نیازمند تغییر ساختاری جدی است.
پوران درخشنده کارگردان و فیلمنانه نویس سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، با اشاره به تفکیک جشنواره فیلم های کودک و نوجوان ضمن اعلام نارضایتی خود عنوان کرد: تفکیک جشنواره پس از بیست و هشت دوره خیلی نمی تواند اتفاق خوب و تاثیر گذاری باشد چرا که روال و فرم جشنواره تا به الان به این شکل  جا افتاده بود  و بعد از این نمی تواند با تغییر شکل چندان حرفه ای پیش رود و در اقع شاید به خود جشنواره لطمه وارد کند به همین منظور من خودم به شخصه این اتفاق را خوب ارزیابی و پیش بینی نمی کنم و فکر می کنم که شکل پذیرش فیلم ها هم آسیب می بیند.
درخشنده تاکید کرد:برای این تفکیک باید از قبل تر برنامه ریزی و به فکرتولید  فیلم بودند چرا که در حال حاضر و به این شکل نمی توان جوابگوی جشنواره بین الملل   کودک و نوجوان بود.هر چند ما فیلمسازان پیشکسوت این ژانر، برایمان کاملا آشکار است که   اوضاع  این سینما واقعا رو به نابودی است و این تغییر ناگهانی هم چندان وضعیت رو به بهبودی را برای این ژانر به وجود نمی آورد.
کارگردان "شمعی در باد" در ادامه با تشریح  وضعیت رو به افول سینمای کودک گفت:با تمام تاسف باید بگویم که سینمای کودک به هیچ عنوان جدی گرفته نمی شود و هیچ متولی خاصی هم ندارد که برای این ژانر دلسوزی کند لذا کمترین توجه و سرمایه ای برای این سینما در نظر گرفته می شود که همه این ها خود باعث افول  سینمای کودک و نوجوان می شود.

این فیلمساز با گلایه از نهادهای بزرگ فرهنگی که این ژانر را پشتیبانی نمی کنند توضیح داد:سینمای کودک آنقدر مهم و ویژه  است که در جشنواره ها در صدر قرار دارد پس باید برای این اصل مهم بودجه ای جدا و اختصاصی قرار دهند. نهادی چون آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد با همه پشتیبانی که می توانستند  برای این گروه سنی داشته باشند، ولی ما فقط از این دو نهاد کوتاهی دیدیم چرا که نهادی چون آموزش و پرورش که به طور مستقیم با تعلیم و تربیت فرهنگی و هنری دانش آموز در ارتباط است  متاسفانه  حتی  نگاهی هم  به جشنواره  فیلم کودک و نوجوان ندارد و تاوقتی این بی توجهی ادامه داشته باشد فرصت اکران و دیده شدن این ژانر میسر نمی شود.
وی ادامه داد:و یا از همه مهم تر شهرداری ها  هم باید برای این سینما به کار گرفته شوند نه برای توجه به  اشخاص بلکه برای  تولید و اکران  فیلم. همه این نهاد ها باید کمک کننده باشند  چرا که ما سینما را یک فرصت آموزشی برای دانش آموزان در رذده سنی های مختلف می دانیم که توانایی عظیمی در تاثر گذاری آموزش و پرورشی دارد و این خیلی مهم است که عملی شود و نهادهای مرتبط دست به کار شوند که این ژانر را دوباره احیا کنند.

درخشنده در خصوص همکاری مستمر نهادهای مکمل برای این ژانر گفت: دیگر نکته ای که بسیار محل بحث دارد بحث کمبود امکانات برای اکران فیلم هایی است که توسط فیلمسازان با استعداد تولید و ساخته می شود ولی باید بگویم که هر فیلمساز با استعدادی که سمت این ژانر آمده  با کمبود امکانت و از همه مهم تر بی توجهی مسئولان روبرو شده است. پس یقینا این بی مهری ها برای کودکان ما سنگین تمام می شود.هر چند در این مورد این را هم تذکر دهم که ساختار فیلمسازی برا کودک با همه ژانر های دیگر متفاوت است بنابر این باید یک سری ویژگی ها چون مطالعه و کاوش خود  فیلمساز و عوامل دیگر در ارتباط با کودک و نوجوان باشد و یا داشتن مطالعه در خصوص روانشناسی کودک،و از همه مهم تر زبان شناس که دنیای کودک را از طریق زبان و افکارش بلد باشد .

کارگردان فیلم "رابطه" در پایان صحبت هایش در اشاره به اهل فن بودن عوامل برای سینمای کودک خاطر نشان کرد:علاوه بر عواملی  که گفتم فیلمساز باید همیشه در حال پژوهش و کنکاش در مورد دغدغه و نیار کودک باشد چرا که تا درک و نیازی نباشد طرح عملی نمی تواند برای تولید فیلم جان بگیرد.و نکته آخر اینکه سینمای کودک در کنار اینکه باید همرا با خنده و سرگرمی باشد الزاما باید با یک بسته بندی جذاب که مقتضای سنی آنان هم باشد ارائه و پخش شود در واقع صحبت  اصلی من این است که خوراک فرهنگی برای این رده سنی  با فرمی و محتوایی رنگارنگ مثل خود کودک تولید شود.
کد خبر: 45    |    تاریخ و زمان انتشار: شنبه 24 مرداد 1394 ساعت 11:50
International Children Film Festival
www.icff.ir







HTML hit counter