محمدعلی طالبی موفق‌ترین فیلمساز جشنواره عنوان کرد:
رده‌بندی سنی؛ نیاز اساسی سینمای کودک‌ونوجوان
کارگردان «قول» فیلم رکورددار جوایز جشنواره بیست و هشتم، گفت: ما برای ساخت فیلم کودک و نوجوان، نیاز به طبقه‌بندی درست سنی مخاطبان کودک و نوجوان داریم.
محمد علی طالبی در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره، در پاسخ به این پرسش که، با توجه به بودجه کم و پیچیدگی «قول» فکر می کنید کدام شاخصه این فیلم، سبب کسب موفقیت‌هایی برای آن شد، وجود یک نیاز روحی – روانی را بیش از هر چیزی بهانه‌ای برای ساخت «قول» خواند و افزود: این اواخر بیشتر با تلویزیون کار می‌کردم تصمیم گرفتم برای ارضای روحی خودم هم که شده این کار را بسازم. او با بیان این‌که این فیلم با امکانات و بودجه بسیار کمی ساخته شد، گفت: ما با اخذ یک مقدار وام از بنیاد سینمایی فارابی و کاهش دستمزدهای خودمان، موفق شدیم تا ساخت فیلم را به سرانجام برسانیم. این کار طی 26 روز فیلمبرداری و با پنج نفر عوامل کلیدی پشت صحنه به سرانجام رسید. او در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم داشتید، «قول» را به جشنواره برسانید؟ با اشاره به این‌که، من هیچ وقت فیلم ساز جشنواره‌ای نبودم و نیستم، ادامه داد: همواره با صبر و حوصله، روی ساخت آن چیزی که در دلم می‌گذرد، کار می‌کنم. درمورد این فیلم هم باید بگویم که هیچ عجله‌ای در به پایان رساندن آن نداشتم. کارگردان فیلم سینمایی کیسه برنج، درباره مدت زمانی که برای ساخت این کار صرف شده، اظهار کرد: ما ساخت «قول» را از اول تابستان شروع کردیم و حدود چهار ماه نیز برای تدوین آن وقت  گذاشتیم.
محمدعلی طالبی، «قول» را در عین سادگی، فیلم پیچیده‌ای خواند که بدون جلوه‌های ویژه و مواردی از این دست، کار فکری بسیاری برده است.


او در این‌باره، ادامه داد: این فیلم ضمن برخورداری از ساختاری ساده، حرکت‌های دوربین پیچیده‌ای دارد. حتی برخی بازیگران، مثل آن دختر و پسری که قصد کمک به پویا را داشتند، برای اولین بار بود که مقابل دوربین قرار می‌گرفتند.
طالبی در پایان با تاکید بر این‌که «قول»، هیچ ربطی به کودک ندارد و صرفا برای نوجوان است،  زندگی را برای نوجوان، بر خلاف کودکان بسیار جدی خواند و اظهار کرد: ما برای ساخت فیلم در ژانر کودک، نیاز به طبقه بندی درست سنی کودک و نوجوان داریم.
کارگردان فیلم سینمایی باد و مه، با بیان این‌که همین هفت ماه پیش، در انگلستان سه فیلم «چکمه»، «کیسه برنج» و «بید و باد» من از بین 17 فیلم به عنوان برترین کارهای تاریخ سینمای کودک و نوجوان مطرح شد، تاکید کرد: وجود این دست کارها در کارنامه فعالیت‌های هنری‌ام، دلایلی از جمله دوری از ساخت فیلم‌هایی اینچنینی و از همه مهم‌تر، یک حس نیاز، سبب شد تا «قول» را کلید بزنم.
او با بیان این‌که هدف من بر پایه یک نیاز شکل گرفت، در پاسخ به این پرسش که چطور به این ایده رسیدید؟ بیان کرد: فیلمنامه این کار، سال گذشته نوشته شده بود و جزء فیلمنامه‌هایی قرار می‌گرفت که در همین جشنواره اول شده بود. با خواندن آن حس کردم که می‌توانم روی این فیلم‌نامه کار کنم.
این کارگردان، تمامی ارزش «قول» را به سادگی بیش از حد آن خواند و اظهار کرد: این فیلم درعین سادگی، پیچیدگی میزانسن و حرکت دوربین و درعین حال، دیالوگ‌های خاص و مونولوگ‌های شاعرانه‌ای دارد.
طالبی، ضمن احساسی خواندن فیلم خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که، آیا می‌توانیم «قول» شما را یک کار تربیتی تعریف کنیم؟ اذعان کرد: بله، «قول»، صد در صد، یک کار تربیتی است. کارگردان فیلم سینمایی دیوار در پاسخ به این پرسش که، به نظر شما تلخی «قول» برای مخاطب کودک و نوجوان، کمی زیاد نیست؟ گفت: البته تلخی این فیلم، یکی از مشکلات خود من هم بود اما به هر حال من مجبور بودم که در ساخت آن تعارف نکنم و جسارت بیان واقعیت را داشته باشم.
طالبی در توضیح تربیتی بودن این کار، اظهار کرد: ما در این فیلم، خواستیم به پدرها آموزش دهیم که وقتی فرزندشان دچار بحران می‌شود، باید چگونه رفتاری با او داشته باشد. البته برخی به من می‌گویند، اگر ما کارگردان بودیم به آن پدر اجازه می‌دادیم تا فرزند خود را تنبیه فیزیکی کند، که من در پاسخ به این نظر دوستان گفتم که ما نه تنها نباید دنبال این کلیشه‌ها برویم، بلکه باید روش درست تربیت را به این دست پدران آموزش دهیم.  او، پرداختن به حقیقتی چون مرگ را از دیگر اهداف خود خواند و افزود: حتی ما خواستیم به نوجوانان آموزش دهیم که چگونه باید با مرگ یکی از عزیزانشان مواجه شوند.
این نویسنده، در توضیح سنگینی دیالوگ پدر پویا مبنی بر این‌که؛ «زندگی خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌هاست که در یک رودخانه تمام شود.»، گفت: این دیالوگ را خودم نوشتم و خیلی آن را دوست دارم واین دیالوگ در واقع جمله‌ای خطاب به همه مردم است.
او با تاکید بر این‌که، یک امید در آن جمله وجود دارد، در توضیح بیشتر آن ادامه داد: با بیان این جمله می‌خواهیم بگوییم که زندگی به هر حال برای خانواده دانیال ادامه دارد و به این سادگی به اتمام نمی‌رسد.
کارگردان فیلم سینمایی برهوت، «قول» را فیلم شاعرانه‌ای خواند که تماشاگر را به تأمل وا می‌دارد و درباره آن، افزود: این فیلم با یک خواب و شنا در رودخانه‌ای آغاز می‌شود و با یک خواب و شنا نیز به پایان می‌رسد.


اطلاعات خبر
کد خبر: 420
بازدیدها: 3355
تاریخ و زمان انتشار: جمعه ، ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ، ۱۰:۵۷