گزارش نشست پرسش و پاسخ «افسانه سرزمین گوهران»
شاکری: کیفیت انیمیشن را خلاقیت مشخص می‌کند نه تکنیک + گزارش تصویری | چاپ |
سازنده انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» گفت: تکنیک و نرم افزار به هیچ عنوان در انیمیشن مهم نیست، بلکه خلاقیت، نتیجه نهایی اثر از نظر کیفی را مشخص می‌کند.
به گزارش ستاد خبری بیست وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «افسانه سرزمین گوهران» با حضور مجید شاکری کارگردان و تهیه کننده، محمد برومند فیلمنامه نویس، وحید شاکری مدیرهنری و سحر‌عصرآزاد؛ مجری و  کارشناس در سالن شماره ۲ مجموعه استاد فرشچیان برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجید شاکری  با بیان اینکه «افسانه سرزمین گوهران» اولین ساخته بلند سینمایی اوست، گفت: ۲۵ سال پیش از صدا و سیمای مشهد کار خود را با «خفتگان بیدار» شروع کردم تا اینکه «افسانه سرزمین گوهران» اولین فیلم بلند انیمیشن خود را به طور جدی ساختم.


محمد برومند نیز درباره سابقه کاری خود در عرصه هنر گفت: از کودکی تئاتر بازی می‌کردم. دهه ۷۰ هم چند سالی در عرصه مطبوعات فعالیت کردم، اما ۱۰- ۱۲ سالی است که به طور جدی فیلمنامه‌نویسی تخصصی انیمیشن را انجام می‌دهم.
وحید شاکری در ادامه با اشاره به حیطه فعالیت یک مدیر هنری در ساخت یک انیمیشتن، بیان کرد: مدیر هنری مسئولیت نظارت بر تمامی فرآیندهای هنری را بر عهده دارد و به ویژه در مرحله تصویرسازی نقش پررنگ تری ایفا می‌کند.
مجید شاکری با تاکید بر ایرانیزه شدن تمامی عناصر و کاراکترهای «افسانه سرزمین گوهران»، تصریح کرد: در نگارش فیلمنامه علاوه بر برومند، افراد متبحر دیگری نیز با ما همکاری داشتند. طرح و ایده اولیه  با نام «رستم پهلوان کوچک» را خانم نغمه ثمینی به ما ارائه داد، اما مدتی بعد متوجه شدیم بچگی‌های رستم از حساسیت‌های زیادی برخوردار است، پس تغییراتی را در آن لحاظ کردیم.
وی افزود: دیوهای پرنده و غول‌ها را با خلاقیت خود به وجود آوردیم. علی ثمینی، آرمان آرین و مجید نجاتی نیز کمک کردند تا فیلمنامه خط داستانی بهتری داشته باشد.
کارگردان انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» با اشاره به وقفه پیش آمده در ساخت این فیلم گفت: استارت اولیه کار ۵ سال پیش زده شد ولی به دلایلی متوقف شد تا اینکه علاقمند شدم آن را به پایان برسانم.
در ادامه این نشست برومند با اشاره به اینکه پژوهش‌های متعددی در زمینه افسانه شناسی انجام داده است، تصریح کرد: با بررسی‌های زیادی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم افسانه‌ها در ملت‌های مختلف ریشه‌های یکسانی دارند. به علت‌ اینکه نویسنده‍‌های مشخصی ندارند و دهان به دهان منتقل شده‌اند، پس نمی‌توانیم آنها را به یک منطقه خاص مختص کنیم.
این فیلمنامه‌نویس از رنگ و بوی ایرانی غالب بر فضای این انیمیشن گفت و ادامه داد: از آنجا که صداو سیما، مدیر تولید این انیمیشن، تأکید زیادی بر ایرانی بودن اثر داشت، ما هم در طراحی قصه، شخصیت‌ها و فضا این امر را کاملا لحاظ کردیم.
در بخشی دیگر از این نشست، وحید شاکری درباره پروسه هنری تولید این اثر گفت: این انیمیشن حدود ۵۰ کاراکتر داشته که بعد از طراحی شخصیت در فیلمنامه، به مدل تبدیل شدند. سپس در اختیار انیماتورها قرار گرفتند تا جان‌بخشی را آغاز کنند.
مجید شاکری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ساخت این انیمیشن چند سال به طول انجامید، گفت: برنامه‌ریزی ما برای یک سال و نیم تا دو سال بود اما به دلیل همان وقفه پیش آمده، بیشتر زمان برد.
وی با ابراز تاسف از طولانی شدن ساخت فیلم انیمیشن «افسانه سرزمین گوهران» ادامه داد: متاسفم که فرسایشی شدن، لطمه زیادی به کار زد. اکنون افسوس زمان و نیروهای از دست رفته را می‌خورم که آن هنگام آماده بودند تا کار بهتری را انجام دهند.
در پایان این نشست شاکری در پاسخ به خبرنگاری دیگر که از نرم افزارهای به کار‌گرفته شده برای ساخت این اثر پرسد، گفت: برای این کار دو نرم افزار دو بعدی و سه بعدی را با هم تلفیق کردیم اما به هیچ عنوان نرم افزار در انیمیشن مهم نیست بلکه خلاقیت نتیجه نهایی اثر از نظر کیفی را مشخص می‌کند.


عکاس: سیاوش میناروش
(برای مشاهده عکس ها در اندازه واقعی لطفا روی عکس "بزرگ" کلیک نمایید)
پنجشنبه 18 مهر 1392 ساعت 19:12 Hits: 7882